Om Rørvig IF
Velkommen til Rørvig IdrætsforeningVelkommen til Rørvig idrætsforening.
Rørvig Idrætsforening er en lokalforankret klub, hvor fællesskab, glæde og sammenhold går hånd i hånd med sport og bevægelse.
Foreningen tilbyder et bredt udvalg af aktiviteter, herunder fodbold, basket, badminton, bordtennis og Lykkeliga, så både børn, unge og voksne kan finde en plads på holdet.
Her handler det ikke kun om at dyrke sport, men også om at skabe venskaber, styrke lokalsamfundet og give plads til alle, uanset niveau og ambitioner.
Rørvig Idrætsforening er et samlingspunkt i byen, hvor man mødes, har det sjovt og deler gode oplevelser både på og uden for banen.
I Rørvig IF fodbold foregår der meget kommunikation mellem klubben spiller/forældre via KampKlar.
Alle spillere modtager brugernavn og adgangskode til MitDBU i forbindelse med indmeldelse. Man har nu adgang til KampKlar som kan tilgås via App eller PC.
Indmeldelse/ Udmeldelse
I Rørvig Idrætsforening kan du dyrke motion på alle niveauer.
Du kan ansøge om medlemskab på nedenstående links under den afdeling du vil være medlem af.
Kontingent
Der er ikke noget indmeldelsesgebyr i Rørvig Idrætsforening. Du betaler kontingent for en hel sæson og du er medlem af foreningen indtil du aktivt melder dig ud.
Fodbold
Badminton
Bordtennis
Basketball
LykkeLiga
Passiv medlem
Vedtægter
Vedtægter for Rørvig Idrætsforening
Vedtaget på ekstraordinær generalforsamling d.15-12-2008
§1 Navn og hjemsted Foreningens navn er:
RØRVIG IDRÆTSFORENING (RIF). Foreningens hjemsted er: ODSHERRED KOMMUNE. Foreningen er stiftet den: 17 NOVEMBER 1936
§2 Foreningens formål
Foreningens formål er at samle bla. Badminton, Stavgang og Fodboldinteresserede, samt at varetage medlemmernes interesse på det sportslige og sociale område. Foreningen er medlem af følgende organisationer Danmarks Idrætsforbund (DIF), Sjællands Boldspil – Union (SBU) samt Danske Gymnastik & Idrætsforeninger (DGI) og respekterer deres regler / vedtægter fuldt ud.
§3 Medlemskab
Som aktivt eller passivt medlem kan enhver optages.
§4 Indmeldelse
Indmeldelse skal ske til foreningens udvalgsformand, kasserer eller formand. For medlemmer under 18 år kræves samtykke fra forældre/værge. Indmeldelsen er bindende mindst 3 måneder, dog er de første 14 dage at betragte som prøvetid.
§5 Udmeldelse
Skal ske skriftligt til formanden eller kassereren med en måneds varsel til udgangen af et kvartal. Udmeldelse kan kun accepteres, hvis medlemmet ikke har noget økonomisk forpligtende mellemværende med foreningen.
§6 Kontingent
Kontingent fastsættes på den ordinære generalforsamling. Indbetalingsterminer og opkrævning fastsættes af bestyrelsen.
§7 Restance
Kontingentet skal være betalt senest på forfaldsdatoen. Hvis kontingentet ikke er betalt ved forfald fremsendes rykkerskrivelse. Hvis kontingentet ikke betales herefter, skal medlemmet orienteres om, at det er slettet af foreningens medlemsliste. Optagelse på ny kan da kun ske mod betaling af gælden.
§8 Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes eller ekskluderes, såfremt vedkommendes opførsel strider mod foreningens vedtægter, eller hvis medlemmet på særlig grov måde har tilsidesat sine medlemspligter.
§9 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender. Den ordinære generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af oktober måned. Indkaldelse til den ordinære generalforsamling vil ske gennem lokalpressen. Alle foreningens medlemmer har adgang til generalforsamlingen. Stemmeret har alle medlemmer der er fyldt 16 år og ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde eller ved stemmefuldmagt. Generalforsamlingen indkaldes med mindst 2 ugers varsel som angivet ovenfor med angivelse af dagsorden. Forslag der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 1 uge før generalforsamlingens afholdelse. En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.
§10 Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
3. Forelæggelse af regnskab for det forløbne år til godkendelse.
4. Fastsættelse af kontingenter.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Evt. valg af formand.
7. Evt. valg af kasserer.
8. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
9. Valg af suppleanter til bestyrelsen.
10. Valg af revisor og revisorsuppleant.
11. Valg af fanebærer og fanebærersuppleant.
12. Eventuelt.
§11 Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen. Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Vedtægtsændringer og foreningens opløsning kræver dog kvalificeret majoritet jfr. §§17 & 19. Valgbare til bestyrelsen er medlemmer, der er fyldt 16 år og har stemmeret – jfr. §9. For at kunne blive valgt til formand eller kasserer skal man dog være fyldt 18 år. Afstemning skal foretages skriftligt såfremt mindst 1 medlem forlanger det. Der tages referat af generalforsamlingens beslutninger. 3
§12 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst 1/5 af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom, i sidstnævnte tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse. Der gælder de samme bestemmelser for den ekstraordinære generalforsamlings afholdelse som for den ordinære generalforsamling, dog kan dagsordenen målrettes.
§13 Bestyrelse – valg
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægterne. Bestyrelsen består mindst af en formand, en kasserer, en sekretær og 2 medlemmer og vælges for 2 år ad gangen af den ordinære generalforsamling. Formanden og et antal bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige år, og kassereren og et antal medlemmer er på valg i ulige år.
§14 Tegningsret
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 3 af dens medlemmer, heriblandt formanden, er til stede. Der tages referat af bestyrelsens forhandlinger. Foreningen tegnes af formanden og / eller kassereren. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
§15 Regnskab
Foreningens regnskabsår løber fra 01. oktober til 30. september. Bestyrelsen skal medio oktober afgive driftsregnskab for det foregående år og status pr. 30. september til revisoren. Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
§16 Revision
På den ordinære generalforsamling for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant – jfr. § 10. Revisoren skal hvert år inden generalforsamlingen gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er til stede. Revisionsformen er regnskabsmæssig revision, og driftsregnskab og status forsynes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger. 4
§17 Vedtægtsændringer
Ændringer af vedtægterne kan ske på enhver lovligt indkaldt generalforsamling, når mindst 2/3 af de på dagen, afgivne stemmer er for forslaget.
§18 Emblemer og fanens repræsentation
Foreningen har følgende emblemer: Guld nål samt diplom til æresmedlemmer, disse emblemer uddeles efter fortjeneste, bestyrelsen administrerer dette. Ved et medlems dødsfald skal foreningens fane paradere ved båren, hvis begravelsen finder sted inden for sognegrænsen og hvis de pårørende har fremsat ønske herom. Derudover bestemmer bestyrelsen i hvert tilfælde, hvor og når fanen skal repræsenterer foreningen.
§19 Foreningens opløsning
For at kunne træffe beslutning om foreningens opløsning, kræves det, at der er indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling, hvor kun dette punkt er på dagsordenen. Den ekstraordinære generalforsamling er kun beslutningsdygtig, hvis 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede. Til forslagets vedtagelse kræves, at mindst ¾ af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås dette flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvor mange af de stemmeberettigede medlemmer, der er til stede. På samme generalforsamling skal der samtidig træffes beslutning om anvendelse af foreningens formue, herunder eventuelt fast ejendom og løsøre. Beslutning herom træffes ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af foreningens opløsning, skal den formue, der er i behold, anvendes til kulturelle / idrætslige formål i foreningens hjemstedskommune.
Ovenstående vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 15. december 2008.
Historien
RIF 1936 – 1986
Strejftog gennem de første 50 år
Den 17. november 1936 stiftedes Rørvig Idrætsforening ved et møde på Rørvig Kro, og allerede det følgende forår spillede RIF sin første kamp – resultatet af kampen er ukendt.
Erik Henningsen, som var bestyrer på Postfunktionærernes Kursuscenter – det nuværende Rørvig Center A/S, var den drivende kraft bag stiftelsen af RIF og blev foreningens første formand, en post han bestred frem til 1954. Efter formandsposten var Erik Henningsen klubbens revisor, og han blev i 1961 udnævnt til æresmedlem.
Alle kampe blev spillet på Højsandet , og de første mange år foregik omklædningen enten i spillernes hjem eller i garagen på Postfunktionærernes Kursuscenter. Meget hurtigt blev RIF udover fodbold udvidet med en skytteafdeling og en badmintonafdeling. De første år blev badminton spillet i spisesalen i postfunktionærernes bygning, indtil man kunne flytte til Sognegården.
De første år var klubben tilmeldt Odsherred turneringen, som udover Rørvig omfattede Højby, Nykøbing og Vig. Herudover spilledes en række venskabskampe mod Hundested og Jægerspris samt en række mere showprægede kampe mod Landmandsbanken, ”Posten” og Varedirektoratet.
I 1942 tilmeldte RIF et hold i B rækken samt et juniorhold til forårsturneringen, og herefter gik det støt fremad for klubben. 1948 blev en milepæl i RIF’s historie, idet man for første gang fik en træner, som havde bestået et trænerkursus på Gerlev Idrætshøjskole. Samme år gjorde førsteholdet en god figur i A rækken, som man var rykket op i året forinden.
I 1949 fik RIF sit eget klubhus på Højsandet, så man ikke længere måtte ty til garagen hos Postfunktionærerne og i 1950 havde man 2 hold tilmeldt turneringen – nemlig et hold i A rækken, som klarede en 2. plads og et 3. juniorhold, der, som det omtales, ”klarede sig hæderligt”.
Op i 1950’ne fik RIF vokseværk, hvor man i 1955 stillede med hold i både A og B-rækken samt med et 3. juniorhold, som blev nummer 2 i deres række. A holdet vandt Odsherred pokalen – for anden gang og fik en 2. plads i turneringen. Året efter blev træningsbanen ved skolen – den nuværende friskole – taget i brug med en aflastning af banen på Højsandet som en konsekvens.
1964 blev et jubelår for klubben, da førsteholdet – som i jubilæumshæftet fra 1986 blev betegnet klubbens bedste hold til dato i – spillede RIF op i serie II og spillede sig frem til finalen om Sjællandsmesterskabet i serie III, en kamp man dog tabte 6-2 til AB. Året efter lykkedes det for første gang at stable et old boys hold på benene. 1. holdet endte i midten af serie II og drengeholdet blev kredsvindere.
I 1967 tog man hul på planerne om at bygge et nyt klubhus på Højsandet, og et udvalg blev etableret med henblik på at udarbejde de tegninger, som senere lå til grund for tilladelser fra Danmarks Naturfredningsforening og ikke mindst kommunen, hvor man samtidig fik en bevilling på 7000 kr., og i 1969 stod klubhuset fikst og færdigt.
Op gennem 1970’erne førte RIF’s førstehold noget af en elevatortilværelse mellem serie II og III.
Ungdomsafdelingen havde en stabil størrelse med juniorhold, drengehold og miniputter tilmeldt turneringen.
Klubhuset havde i 1975 fået en tiltrængt modernisering, i 1979 ydede kommunenet tilskud til en tilbygning og i 1980 fik man anlagt en terrasse foran huset.
Til turneringen 1981 havde klubben tilmeldt et damejuniorhold til amtsturneringen, men man måtte i 1985 opgive at etablere en damefodboldafdeling.
I oplægget til jubilæumsåret – 1986 – var ønskesedlen til kommunen overdækning af terrassen samt nye borde og stole til klubhuset, men svaret fra kommunen
var negativt.
Jubilæumsåret var naturligvis et jubelår med en lang række arrangementer, som for ungdomsafdelingen bestod i deltagelse i ”Skaw-Cup” i Skagen og herudover på tværs af aldersgrænser, fastelavns tøndeslagning på Højsandet, sommershow, en jubilæumskamp mod Brøndby samt en indendørs turnering i Nordgårdshallen.
Endelig blev afholdt en reception på Højsandet den 17. november samt en stor fest på Lyngkroen den 22. november.
Badminton
I starten var der ikke den store udvikling i badmintonafdelingen, hvor man i flere år kun stillede med et senior- og et juniorhold. Op gennem 40’erne blev gjort flere forsøg på at få bygget en badmintonhal, men anstrengelserne var forgæves, således at man fortsat måtte ty til Sognegården.
I 1958 kom der for alvor gang i badmintonspillet, hvor en venskabskamp blev spillet mod et blandet KB-hold. Begyndelsen af 1960 var badmintonafdelingens storhedstid med Sjællandsmesterskab i mixed double ved Lissi og Egon Jensen samt i herredouble ved Finn Sommer Madsen og Aage Jørgensen og i 1963 rykkede afdelingens førstehold op i serie 4.
Fra at have stillet med 3 hold i turneringen i 1964 stagnerede badmintonafdelingen op gennem 1960’erne og 1. holdet sluttede næstsidst i 1970. Så fulgte et par stabile år frem til, at afdelingen nærmest blev at betragte som en motionsafdeling i 1976, angiveligt fordi man var blevet ”lænset” for unge spillere.